torsdag 15. november 2007

Diabetes mellitus! For spesielt interesserte....

For å prøva å få ting inn i håve mitt komme der nå et innlegg om Diabetes!

Diabetes e ein sykdom som har sitt opphav i pankreas/bukspyttkjertelen. Pankreas har ein endokrin og ein eksokrin del. Den endokrine delen e den som produsere hormonene insulin(fra betacellene) og glukagon(fra alfacellene). Cellene i den endokrine delen kalles de langerhanske øyene.. Kult navn eller! Glømte å sei at d e insulin som jørr at glukosen går UT av blodet, mens glukagon føre glukosen T blodet, ved behov…
Te samen styre insulin og glukagon fra pankreas nivået av glukose(sukker) i blodet. Altså blodsukkeret…
I diabetes e der ein forstyrrelse i balansen mydlå insulin og blodsukker!
Diabetes type 1: Denne typen e ein primær patologisk prosess kor d produseres svært lide eller ingen insulin…
Diabetes type 2: I denne typen produseres det insulin, men cellene i kroppen reagere ikkje på insulinet enten pga glukoseforgiftning eller pga at di mangle reseptorer i sånne mottakerceller. Så då funke ikkje insulinet for d komme liksom ikkje t! D komme ofte sekundært pga overvekt- hvis me spise masse sukker heile veien, vil glukosenivået ver høgt i blodet uansett kor møje insulin som pumpes ud..

Uansett type 1 eller 2 så e resultatet et konstant høgt blodsukker.

Symptomer på diabetes:
Polydipsi/polyuri(drikke marr/tisse marr). D skyldes at når d e møje glukose i blodet, så vil d trekka me seg marr vatn ud pga sånn der osmotisk trykk og sånn...
Økt apetitt. D skyldes at cellene ikkje får nok energi pga at glukosen bare blir verandes i blodet, så då blir du svolten og ede marr.
Ned i vekt
Kan òg resultera i sløvhet, gulsott og probl med leveren

Går hunden med diabetes over lang tid kan di òg få anoreksi, diare/oppkast og dehydrering. Anoreksi resultere i at kroppen bryde ner kroppsfett og muskler istedenfor mad(siden han ikkje spise). Et nedbrytingsstoff fra fettforbrenningen e keton. Så då får altså hunden opphopning av ketoner i blod og urin, og ketonene e sure/gir lav pH… D kalles då ketoacidose, og e ein tilstand som e alvorlige! Ketoacidose må behandlas med væsketerapi, og så må d gis insulin kver time t han har fått normale verdier igjen. Någe som kan ta någen døgn.

Årsaker t diabetes:
Overvekt
Sekundært t andre lidelser: f.eks Cushings
P-piller
Kortison
Hormonbetinga(progesteron)
Infeksjon f.eks pancreatitt(betennelse i pankreas)
Virus

Diagnostikk:
Blodprøve som vise økt blodglukose, og økt kolesterol og triglyserider
Urinprøve som vise økt glukoseinnhold, ketoninnhold og høy spesifikk vekt

Behandling:
Hundene som har fått type 1 må som regel ha insulin 2 gånger t dagen. Gis i insulinpenn i nakkaskinnet(under huden)
D e ikkje nødvendig å gje insulinen samen med mad. D som e viktig e at hunden får regelmessig mosjon, fordelt udøve dagen!
Insulindosen tar d ca 1 mnd å stilla inn. Itillegg t insulin må hunden på diett!
Enten ein diett med møje protein og lite karbohydrater ELLER diett med møje fiber….
Katter får ofte type 2 og då hende d at di fysst å fremst må på diett(den med møje protein og lide karbohydrater). Di blir ofte friske av d=)

Vett ikkje kor forståeligt dette va, men eg bare skreiv ner d eg må konna om sykdommen:)
Takk for oppmerksomheden! hehe...

8 kommentarer:

Lille blå sa...

Ååh.. innvikla... å mye å huska... lykke t :-)

Anonym sa...

oi!! kan dyr au få diabetes! kult!! eh, eller litt synd for dei då men....! du måtte kunna ein del ja! eg he allerede glømt d eg pugga i vår om d for menneska, men d såg likt ud d lilla eg tog meg ti t å lesa=)

Marita sa...

du kan ein del!
Trur du står me glans på den eksamen!
D va jo kje lite du konne akkurat!
Du ska i helgå då?

Anonym sa...

eg ska i misjonssalen på lørdag! Verme? Ellers lesa...Kjekt... Og forresten så e stoffet om diabetes ca. 1/200 del av d eg må konna t eksamen, så jepp-lesing e min hobby for tidå!

Beate sa...

Hmm, faktisk veldig interessant. Eg lerte masse nå :)

Anonym sa...

Veldig lererikt! Hehe..nå forstod eg dette på ein litt enklere måte!:) Takk for hjelpå!;) Me har om dette når det gjelde mennesker, men prinsippene blir jo di samme..Unntatt behandlingen kanskje..tru ikje eg ska gje insulinet i nakkaskinnet te pasienten;)
-Oddrun-

Anonym sa...

veldig interessant, takk

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra