onsdag 22. februar 2012

hundetreningsinnlegg...

I dag fekk Muni og meg faktisk trent litt! Lenge si me har trent både d eina og d andre for tidå. Veret satte ein stopper for agility ei stund og før det tog eg ein frivillige "juleferie". D har ikkje blitt så møje aen trening heller:(

Idag fant eg fram bogå "lydighetstrening i teori og praksis". Eg har litt lyst t å ta bronsemerke/apellmerke (eller ka d hette), men e usikker på om me greie komma der... Har lest i bogå og den e jo bare fantastiske på forklaringer t de ulike øvelsane, så der e masse hjelp å få. Men d eg slide me e TÅLMODIGHEDEN min...

Eg gjer på ein måde veldigt fort opp viss Muni slide me ting og tang.. F.eks i dag trente me på utgangsstilling med diverse vendinger og skritt. hu e ganske kjappe t å flytta seg og sette seg fint nok, men ikkje perfekt... og då komme me ikkje så langt. Så eg må liksom terpa på det. Og det e tetag! Et aent problem e at hu e så klikkertrente at hu bare vil tilby ein nye adferd om eg står litt for lenge før eg belønne. Hvis eg vil belønna at hu bare blir i utgangsstiling f.eks. Og det e jo ein fordel at hu kan sitta der marr enn 3 sek før hu begynne å jørr någe aent). Så då må me terpa på d... Men eg vett jo at d går viss eg bare vil nok:)

Eg lot na òg få lov t å tilby diverse tilfeldige adferder(e d frishaping d hette?).
Hu kan bukka fra før og har plutseligt begynt å tilby å kryba bagøve mens hu bukka... D syns eg jo e litt festligt, så eg har begynt å belønna d - så får me et nytt triks i repetoaret:) Vett ikkje heilt ka kommando eg ska legge på... Må mesten finne på någe løye...

Agilityen trur eg me får gang på denne ugå. Imårå faktisk. Har komt litt udav d, så me får vel begynna på någe litt enkelt...

yess, d va hundeoppdateringen for denne gang:)

(akkurat nå ligge voffsen min som et slakt med beinå mine - trur hu hadde godt av litt hjernetrim i dag)


Ingen kommentarer: