søndag 23. januar 2011

29. des Kenya here we come!

Tidlig morgen reiste Steinar og meg nerøve t varmere strøg!
Me øvenatta 2 netter på Scripture mission, Nairobi, når me ankom landet. Her e bilde av gjestehuset.
Marit, Leif og Leifus ankom landet dagen itte oss. Dagen itte det igjen kjørte med ner t Arusha, Tanzania, på Scripture mission der. Siden det va nyttårsaftå når me kom, så blei d feiring hos Margunn og Kristoffer som jobbe på tomtå. Ikkje så mange raketter akkurat, men me fekk gode mad(grilla pinnakjøtt) og hadde godt lag.

1. nyttårsdag reiste de 3 mannfolkå + meg t foten av Mt. Meru. Dette fjellet hadde me planer om å bestiga i løpet av 4 dager. Me fekk tag i bærere t sekkene våras, og fekk ein guide. Så bar d avsted! De fysste 2 dagane va d godt å varmt:)

Dag 1 gjekk med ca 4,5 t og steig tesamen 1000 høydemeter. På veien såg me någen sjiraffer, bøfler og sebraer...

Her e den fysste øvenattingsplassen. 2500moh. Me blei stua inn på et lide rom med 2 køysenger.
Me hadde med oss primuser og egen turmad, någe me fant ud at me va ganske aleina om. De andre turfolkå hadde egen kokk med seg. Hehe.

Dag 2 gjekk me fra 2500 moh t 3500 moh. t Saddle hut. Her begynte me å kjenna høyden med tanke på dårlig matlyst, litt kvalme/ubehag. Men fremdeles ikkje så alt for gale.
På veien traff med på denne kamelonen...
Pause. Någen smørte seg med solkrem, någen valgte å strekka ud litt:) litt mad blei d og tid t.
På dag 2 måtte gå opp 800 trappetrinn.
Itte me hadde komt opp t Saddle hut så gjekk me ein liden tilleggstur t Little Meru, som e 3800moh. Fine tur.
Toppen

Dag 3 va den o´store dagen kor me sko bestiga toppen! Me blei vekt 00.30 om kvelden/nåttå for å gå om nåttå sånn at me sko få se soloppgangen fra toppen. Ca. kl. 01.30 kom me oss avgårde. Eg hadde ikkje sove någen ting den kvelden, så eg va ganske trøtte udøve dagen. Me gjekk då i mørket med hodelykter 1000 høydemeter opp. Det blei tyngre og tyngre å gå. Steinar blei trøtte, trøttere og trøttast dess høgare me kom. Men soloppgangen fekk me med oss(ikkje fra toppen vel og merke for me rakk ikkje å komma t toppen i tide)
Leif nøyd litt melkesjokolade...
...mens eg knipsa i vei for å sikra oss et fint solbilde...:) Steinar va så dårlige at han så vidt orka å filma litt soloppgang og ta någen få bilder... T venstre på bilde ser dåkke Kilimanjaro.
Så bar det videre t TOPPEN! D va enormt slitsomt for Steinar og meg, som va påvirka av høyden. Mens de andre to va sprege som bare d! Men me kom oss opp adle fira :):)

så va d å komma seg ner igjen... Det va fysst på nerturen at me fekk se kor me faktisk hadde gått opp! Det va ein enorme naturopplevelse, kjempeflott fjell! Steinar va kvalmen og spydde på veien, høydesyke... Men jo lengre ner me kom, jo bere blei an. Eg fekk dundrande håveverk, så eg fekk og litt høydesyke. Kjedeligt. Men trur mangel på søvn og lide mad på veien t toppen kan ha spelt inn. Me hadde jo ikkje madlyst!
Kl. 11 va me omsider nere igjen i leiren. Itte 9 timer va me ganske sletne. Men me hadde fremdeles 1000 høydemeter igjen før me konne takka for oss.
Askebegeret...
Skyggen av fjellet
På denne eggen gjekk me
Storslått natur!

Her se dåkke toppen i bakgrunnen.
Så itte et halvt døgns tur va me nere igjen på 2500moh, kor me stupte i seng! For ein gångs skyld sov eg godt på turen:)

Dag 4 Frokost før siste nedstigning.
Takk for turen!!

Flærr innlegg om Afrikaturen komme ittekvert.....