søndag 27. november 2011

Advent og hundetrening

Litt adventstemning har me fått i stuå:)


Ikveld har eg tent adle lyså og kose meg med strikketøy, pianospeling og hundetrening... Steinar ser fotball:D Berit herje rundt omkring ude og lage koseligt innever!

Dagen i dag starta med at eg sov leenge... Så jekk eg ein times tur i VIND og littegrann regn. Det va blåst ner store trer i nærheten av Skeianeskogen, så eg måtte gå ein aen vei for å ikkje risikera å få et tre øve meg.. ellers va d ein greie tur. Hagemøblene våras har og tatt seg ein tur ner på plenen, så Steinar måtte ud å stroppa di fast, hehe.

Resten av dagen har det blitt ein del trening med Muni. Fysst og fremst trente eg vektforskyvning i trappå her hjemma. Satte Muni halvveis opp i trappå og satte meg i enden med ein leke. Så sprang hu ner å fekk leka, men kun viss hu hadde bakbeinå på det nederste trinnet. Datt hu av så tog eg leken. Så har me trent litt marr på rygging opp trappå, helst for løye, men og for at hu ska få bedre bakpartkontroll.

I 15 tidå reiste eg inn t agilitybanen. Trente samen med ein liden gjeng fra klubben. Me trente på vippå, både på lyden/smellet og på veksforskyvning. Muni ville ikkje leka oppå vippå så me måtte begynna vektforskyvningstreningå på ein bom lagt på bakken. Så fekk me trent litt på slalominnganger itte tunnel, inkl med bakbytte. Det gjekk overraskande bra:) Eg ser resultatet av 2x2 treningå i hagen med diverse innganger og bytter. Va så møje vind at planen om hoppteknikk gjekk i vasken, men følte me fekk gjort såpass møje aent fornuftigt at d va ok:)

Vel hjemma trente me nesedytter og apport. Begynte i går med apport trening. Har lyst å lere na å plukka opp ting for meg:) Har begynt med å holda ein gjenstand(linjal, vott og leke har me brukt t nå) framfor na når hu sitte. Så har eg belønnt for at hu snuse på tingen, dytte nasen på tingen og slikke på den. Det vanskeliga e å få na t å åpna munne øve gjenstanden. Det gjekk i løpet av 1 økt på leken naturlig nok, men votten har hu ennå ikkje skjønt. I kveld introduserte eg linjal og den har hu bede øve og holdt fast i 0,5 sek:) Men å holda fast e ikkje lett! Men kan ikkje forventa allverdens itte 2 dager. E litt usikker på om eg ska introdusera mange forskjellige ting t na så tidlig i prosessen eller om eg bør trena inn 1 ting om gången t hu kan holda den i 2-4 sek... Har jaffal våre veldigt obs på å ikkje belønna når hu spytta tingen ut, men det e jammen vanskeligt og... Bokå "lydighetstrening i teori og praksis" e geniale!

Håbe adle har hatt ein fine 1. sundag i advent!

3 kommentarer:

Kathrine sa...

Så koselig dåkk hadde fått det:D Va kjekt på trening, men me såg vel fort at hoppeteknikk va utelukka;)

Kathrine sa...

å eg ønske meg sånn dn bogå!! "Hundebibelen":P Står dr om apport i dn?

Aina sa...

Den bogå e veldig bra! Men koste flesk.. Men ja, det står om apportering, step by step:)