mandag 21. april 2008

Forsøksdyr...


Inn denne dørå ligge veterinærhøgskulens avdeling. Bag her e d eg befinne meg denne ugå...


Forsøksdyr e ikkje någe eg har tenkt å jobba me i framtidå, men eg må ha 2 uger praksis på ein forsøksdyravdeling alligavel. D e ein sånn avdeling på skulen. Ska ver der denne ugå. Neste uga ska eg to dager t Rikshopitalets avdeling.
Dette gjorde me idag:
- Dødstapping av kanin: kaninen va me i et immunitetsforsøk. Så i dag va den ferdige i forsøket å sko avlivas, dvs forskerane sko fysst ha alt blodet, så me måtte dødstappa den stakkars kaninen... Den blei bedøvt og fekk smertestillande, så han sov jo heldigvis. Så tappa di blod av an fra hjerta heilt t di ikje fekk ud marr. Då va kaninen død, men eg fekk alligavel setta den sista overdosesprøytå for sikkerthetsskyld(i hjerta). E litt ekkelt å jørr sånt, men d e ein del av jobben... Ittepå åpna me opp kaninen og klypte opp brysthulen og hjerta for å ver 100 % sikre på at han va død..Fekk se på organene, va jo litt interresant, men hørres sikkert ekkelt ud!
- Denne ugå e den O'store helsemonitorerings ugå... Dvs at 9 av di ørten kaninane, 4 høner og 2 griser ska tas masse prøver av og sendas t lab'en som ska finna ud koss d står t me helså t dyrå på avdelingen. Dette jørrs ca ein gång kver 3. måned, så eg e litt heldige som e der akkorat når d skjer, for då har me liksom någe å jørr på:)Idag va d kaninane som stod for tur. Å fanga kaniner som bur på et golv i et rom me 10 andre kaniner e ikkje alltid liga lett... Men d e jo festligt d... Itte å ha fanga di 9 kaninane me sko sjekka ud, begynte me å ta prøver: svaber fra munn, vagina, rektum og børsteprøve av pelsen og t slutt blodprøve. Eg fekk jørr dette på adle kaninane. Tog litt tid. Blodprøvane tar me forresten fra ei åra i øyra(di fekk litt beroligande før me stakk i di).
Så d va d me fekk gjort idag, litt samlebåndsopplegg, hehe...
Imårå ska me ta prøver fra grisane og hønene.

T tross for at tidå går fort, ska d bli veldig godt me helg! Og eg glede meg t sommeren!! D e så herligt når d e sol og varmt om dagane, trivselen stige flærre hakk, hehe=) Nertellingå av praksisen har begynt, bare 4 små uger igjen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hørres spennande ud :)